mtcw

Το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για τη δεκαετία 2021-2030, βασίζεται στην προσέγγιση του «Ασφαλούς Συστήματος» ( “Safe System” approach), που αποτελεί τη φιλοσοφία της νέας πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) αλλά και την προσέγγιση που υιοθετείται διεθνώς. Το εν λόγω «Σύστημα», οδικής κυκλοφορίας, αποτελείται από τις οδικές υποδομές, τα οχήματα και τους χρήστες των δρόμων. Επιγραμματικά, η προσέγγιση του «Ασφαλούς Συστήματος» στοχεύει σε ένα σύστημα οδικής κυκλοφορίας που να συγχωρεί τα ανθρώπινα λάθη των χρηστών του, τα οποία αναπόφευκτα θα συμβαίνουν, και να αποτρέπει την κατάληξη τους σε οδικές συγκρούσεις ή να περιορίζει τις συνέπειες των συγκρούσεων, για να μην επιφέρουν θανάτους ή σοβαρούς τραυματισμούς.

Αυτό επιτυγχάνεται με την εφαρμογή πολιτικών και την υλοποίηση δράσεων στους ακόλουθους 5 βασικούς πυλώνες του «Ασφαλούς Συστήματος»:

• Αποτελεσματική διαχείριση οδικής ασφάλειας

• Ασφαλείς δρόμοι και κινητικότητα

• Ασφαλή οχήματα

• Ασφαλείς οδικοί χρήστες

• Αποτελεσματική ανταπόκριση μετά την οδική σύγκρουση.

Ως εκ τούτου, το νέο στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει 28 επιμέρους πολιτικές και 158 στοχευμένες δράσεις, που εντάσσονται στους πιο πάνω 5 πυλώνες του «Ασφαλούς Συστήματος».

Η διαμόρφωση των προτεινόμενων πολιτικών και δράσεων που περιλαμβάνονται στο επικαιροποιημένο στρατηγικό σχέδιο, έγινε στα πλαίσια σειράς συσκέψεων των θεματικών διϋπηρεσιακών επιτροπών του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και μέσω κατ’ ιδίαν διαβουλεύσεων με αρμοδίους των εμπλεκομένων υπηρεσιών. Οι πολιτικές και δράσεις που περιλαμβάνονται στο νέο στρατηγικό σχέδιο, αποτελούνται από όσες από τις υπάρχουσες στο τρέχον Στρατηγικό Σχέδιο 2012-2020 κρίθηκε σκόπιμο να παραμείνουν, αλλά και από πολλές άλλες που αντλήθηκαν από τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Τελική Έκθεση της Παγκόσμιας Δεκαετίας Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας “Road Safety PIN”, άλλες διεθνείς πηγές καθώς και από τις εισηγήσεις του Αυστραλιανού Πανεπιστημίου Monash. Επίσης, αρκετές νέες πολιτικές και δράσεις αντλήθηκαν από τις εμπειρίες και την τεχνογνωσία των αρμοδίων από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.

Η Κύπρος, όπως και κάθε άλλο κράτος, παρουσιάζει κάποιες ιδιαιτερότητες στο πεδίο της οδικής ασφάλειας και κάποια συγκεκριμένα προβλήματα. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι τα ακόλουθα:

• Η συντριπτική πλειονότητα των οδικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών καταγράφεται στους αστικούς δρόμους (σε δομημένες περιοχές των πόλεων και των χωριών).

• Εξαιρετικά ψηλό ποσοστό οδικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών μοτοσικλετιστών και ιδιαίτερα μοτοποδηλατιστών.

• Εξαιρετικά ψηλό ποσοστό οδικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών νεαρών ανδρών οδηγών.

• Πολύ ψηλό ποσοστό οδικών θανάτων αλλοδαπών που διαμένουν στην Κύπρο.

• Πολύ ψηλό ποσοστό οδικών θανάτων πεζών και ιδιαίτερα ψηλό ποσοστό οδικών θανάτων ηλικιωμένων πεζών.

• Γενικευμένη απειθαρχία στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, με κυριότερες και σοβαρότερες παραβάσεις, την παραβίαση των ορίων ταχύτητας, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αλλά και ναρκωτικών, την παραβίαση του κόκκινου φωτεινού σηματοδότη, τη μη χρήση ζώνης ασφάλειας και ιδιαίτερα στα πίσω καθίσματα, τη μη χρήση παιδικών συστημάτων συγκράτησης, τη μη χρήση κράνους, τη χρήση κινητού χωρίς ελεύθερα χέρια, αλλά και την εκτεταμένη παράνομη στάθμευση.

Τα πιο πάνω προβλήματα λήφθηκαν υπόψη στο νέο στρατηγικό σχέδιο, στο οποίο περιλήφθηκε μεγάλος αριθμός στοχευμένων δράσεων και πολιτικών για αντιμετώπισή τους. Στο νέο στρατηγικό σχέδιο τίθενται επίσης συγκεκριμένοι στόχοι για σημαντική μείωση των οδικών θανάτων και τραυματισμών των ομάδων οδικών χρηστών που παρουσιάζουν αυξημένα ποσοστά οδικών θανάτων και τραυματισμών.

Ο προτεινόμενος γενικός ποσοτικός στόχος του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 είναι η μείωση των οδικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών κατά 50% μέχρι το 2030, σε σχέση με τους αριθμούς που θα καταγραφούν το 2020. Αυτοί είναι και οι στόχοι της Ε.Ε. για το 2030.


Strategic Road Safety Plan 2012-2020 Final Report.pdf

Έκθεση Στρατηγικού Σχεδίου οδικής Ασφάλειας 2021-2030.pdf